Sociale Cohesie in de praktijk…

Een begrip, overtuiging of MVO binnen organisaties?

Wanneer je beschikt over betrokkenheid, een brede belangstelling hebt voor omgeving en relaties, zou sociale cohesie een soort van tweede natuur kunnen zijn. Ik heb mijn spaarzame vrije tijd met enthousiasme ingezet voor sociale cohesie binnen mijn dorp.

Verkeren in een omgeving van verenigingsleven en commissies die reeds jarenlang bestaan, is een ervaring op zich. Ik woon al ruim 16 jaar in het dorp Rhenoy en ben van mening dat ons gezin zoveel mogelijk moet ‘meedoen’ aan activiteiten die in ons dorp georganiseerd worden. Vele vrijwilligers zetten zich belangeloos in voor Koninginnedag, de Feestweek, de officiele Wielerronde, Lampionnenoptocht, Sinterklaas Intocht en vele andere activiteiten. Een traditie met een rijke historie van ruim 30 jaar.

Omdat diverse verenigingen dit jaar hun 30-jarig bestaan vieren en krachten gebundeld zijn, ben ik benaderd een actieve rol te vervullen op het gebied van de communicatie. Hoewel ik nooit de ambitie heb gehad, me op deze wijze te manifesteren, draag ik vol enthousiasme bij.  Het is mooi te ervaren dat nieuwe deuren geopend worden en participatie positief beleefd wordt, wanneer je de vraag stelt aan een breder gezelschap. De kennismaking met mede dorpsbewoners is een aantrekkelijk inhoudelijk component. Het samenwerken aan concreet doel schept een band.

Sociale Cohesie ervaar ik als te formeel, in de praktijk betekent het ‘schouders eronder en iets mogelijk maken’. Het is een boeiende ervaring, arbeidsintensief, maar geeft voldoening en zichtbaar resultaat. Samen met mijn commissie leden is een nieuwe website gelanceerd, een interactief platform voor bewoners en geinteresseerden in ons dorp, een magazine ontwikkeld en een stevig PR beleid neergezet. Wat me het meest frappeerde is de grote inzetbereidheid onder vrijwilligers en sponsoren. Door lokale kracht en betrokkenheid, is er een substantieel budget verzameld om een groots lustrum feestweek te organiseren.

Ik heb de parallel geprobeerd te maken naar het bedrijfsleven. En gevonden in MVO en Duurzaam Ondernemen vanuit People. Het is zeker het overwegen waard activiteiten dichtbij huis te onderzoeken op mogelijke meerwaarde, kansen intern en een duidelijk concreet en meetbaar resultaat. Een onderwerp wat u interesseert? Ik ga graag het gesprek met u aan, Marie-Jose van Triest

Advertenties

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google photo

Je reageert onder je Google account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s


%d bloggers liken dit: