Stoelendans of tabloid?

Een volle agenda met veel verschillende projecten en activiteiten, hebben me laten afwijken van de discipline een wekelijks blog op maandagochtend. De onderwerpen zijn talrijk voor een dagelijkse blog. De inspiratiebron is uiteraard de politiek, met elke dag een nieuwe verrassing wie de politiek zal ‘verlaten’. Een boeiend proces van verantwoordelijkheden, groepsdynamiek, communicatie, strategie en visie. Als hardwerkende en ambitieuze moeder van 2 kinderen, laat ik met niet uit over sommige motivaties.

Het is een heerlijke tijd voor de media; voldoende items, flow, onderzoeks journalistiek, voorspellingen, meningen, discussies. De media, ik ben er jaren in werkzaam geweest en heb veel veranderingen meegemaakt. Ik probeer me te verplaatsen in het interne proces bij De Volkskrant.

De Volkskrant zal vanaf 29 maart geheel verschijnen op tabloid formaat. Natuurlijk heeft de organisatie lange tijd kunnen wennen aan de systematiek, met het handzame 2e katern. Maar de transitie van broadsheet naar tabloid voor alle katernen is een ware uitdaging waar een lange voorbereiding aan vooraf is gegaan. De impact zowel intern als extern is groot en vindt een onvoorspelbare weg tot in de kleinste details. Een heerlijke tijd van zoeken, overwinnen, kneden, discussie en accepteren.

Ik ben oprecht benieuwd en nieuwsgiering naar de nieuwe Volkskrant, de opmaak, de columnisten. Vooral naar de voorpagina, essentieel voor stimuleren van de losse verkoop. Mijn dochters (7 en 9) maken al vergelijkingen met andere bladen. ‘Kijk mam, de krant wordt straks zo groot…’ Ze pakken het naadloos op. De krant is een vast onderdeel op onze ontbijttafel. Ze scannen de foto’s , snellen de koppen, stellen een vraag over de actualiteit, willen duidelijkheid over de betekenis van de foto of uitleg bij tekeningen of strips.

Meer nieuws, compacter vormgegeven, focus op inhoud en toegevoegde waarde. De interne organisatie zal overuren draaien om alle processen binnen de keten precies op tijd getoetst en klaar te hebben. Ik wens alle medewerkers veel succes en plezier naar het toewerken van dat ene moment van sluit op zondagavond 28 maart. Laat de champagne vloeien als het eerste exemplaar de pers afrolt. Een nieuwe fase voor een serieus en kansrijk medium!

Vanaf 30 maart is het weer business as usual, nieuws maken en adverenties verkopen…Ik ben benieuwd, Marie-Jose van Triest

Advertenties

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google photo

Je reageert onder je Google account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s


%d bloggers liken dit: