Ondernemers en groeiambitie

20080626-img_6312-editAmbitie is voor iedereen heel persoonlijk. Wat wil je bereiken, wat zijn je drijfveren en hoe je bereik je dit?  De grootste, de beste, de snelstgroeiende? Of juist ontwikkeling, verlangen naar vooruitgang, toewijding, ijver! De afgelopen week heb ik diverse ondernemers mogen ontmoeten.  Een netwerk van ondernemende vrouwen, vanuit inhoudelijke ambitie gedreven in hun ondernemerschap. Het leveren van kwaliteittoegevoegde waarde en organisatie zijn belangrijke issues in hun businessmodel.  En een bijeenkomst met oud-collega’s, we gingen 17 jaar terug in de tijd.  Op een paar rimpels na, waren we nauwelijks veranderd. Bijna al deze collega’s hebben zich gevestigd als zelfstandig ondenemer en zijn succesvol.  Elk binnen hun eigen kader, eigen ambitie en motivatie.

Wat hen kenmerkt? Gedrevenheid, ambitie, doorzettingsvermogen, risico’s durven nemen en bij mijn oud-collega’s ook een sterk ontwikkelde handelsgeest. Een ander belangrijk aspect is het samenbrengen van de juiste talenten. Het was een avond zonder dominante aanwezigheid van crises en de gevolgen, maar juist van kansen, terugkijken op successen, vertrouwen in toekomst en blijven werken aan nieuwe businessmodellen. Dat is ondernemen; veerkracht, zelfvertrouwen, creativiteit, risico’s durven nemen en lef.

Ik spreek veel ondernemers en het is bijzonder hoe sterk het sentiment en de media bepalend zijn voor het zelfvertrouwen en de ondernemersgeest. Mijn contacten positief ondernemerschap van deze week: het creatieve bureau met een goed gevulde orderportefeuille, de webshop met een enorme omzetstijging t.o.v. vorig jaar, de IT organisatie die erin slaagt omvangrijke langdurige relaties te sluiten met nieuwe klanten, de software ontwikkelaar die belangstelling geniet van nieuwe klanten, het toenemende succes van een reintegratiebureau, de financiele expert die kwalitatieve inhoud en waarde geeft aan clienten en een nieuwe rol vindt in samenwerking, de uitvinder die een groot risico heeft genomen en nu mag oogsten met zijn nieuwe product in Europa.  Ze blijven allemaal kijken naar de kansen en mogelijkheden.

Opportunisme? Ja.  Is dit nu alleen maar negatief? Nee! Kijk naar je businessmodel en handel naar de mogelijkheden van dit moment. Daar is niets mis mee. Zoek samenwerking, geloof in de kracht van uw organisatie en het aanwezig talent, stimuleer betrokkenheid, focus en wees vooral duidelijk. Ga door met ondernemen en keuzes maken en werk aan het verwezenlijken van uw ambities en toekomst. Zoekt u hulp bij dit proces in uw organisatie of uw managementteam, dan ben ik u graag van dienst met mijn netwerk. Voor al uw vraagstukken en uitdagingen in het ondernemerschap!
Marie-Jose van Triest

Advertenties

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google photo

Je reageert onder je Google account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s


%d bloggers liken dit: